Barátnőm családja végre megérkezett, ami azzal jár, hogy kezdhette előről az intézkedést, amit már egyszer megcsináltunk. Köztük első helyen az NI szám interjú, ami a legfontosabb volt, de nem kapott szabadnapot, olyan közeli időpontot adtak meg a hivatalban az elbeszélgetésre. Én csak délutánra mentem dolgozni aznap, úgyhogy elmentem az anyukájával és az öccsével Plymouthba.

Már reggel kalandosan indult a dolog, ugyanis én nem tudtam, hogy ugyanabból a megállóból, ugyanabban az időpontban két ugyanolyan busz indul, csak éppen nem ugyanoda. Nem lehet eltéveszteni a járatot, amivel mennünk kellett, nem véletlenül hívják Goldnak. Hatalmas, aranyszínű emeletes busz. Reggel hétkor kellett indulnia, ott voltunk már negyed órával előbb, hogy jó helyünk legyen. Hét előtt pár perccel be is állt a busz. Láttuk, hogy a kijelzőn Exeter van, de a sofőr lekapcsolt mindent és leszállt rágyújtani. Gondoltuk, hogy majd biztos kiírják az újat, úgyhogy felszálltunk és kényelmesen elhelyezkedtünk. Eszembe sem jutott, hogy más is lehet, mint amit mi várunk, időben volt, megálló stimmelt, busz stimmelt, el is indultunk hét órakor percre pontosan. Aztán amikor pár perc után másfelé kanyarodott, mint amerre kellett volna, rohantunk a sofőrhöz, leszálltunk és siettünk vissza a megállóba. Igaz, hogy az a busz, amivel akartunk menni, már elment, de szerencsére fél óra múlva jött a következő. Még jó, hogy már háromszor megtettem ezt az utat és feltűnt, hogy nem arra mentünk, amerre kellene. Ha nem, akkor kirándultunk volna egyet Exeterbe... A fene se gondolta, hogy két ugyanolyan busz indul ugyanakkor ugyanonnét.

Sütött a nap végig, igazi őszi, gyönyörű kiránduló idő volt, kár, hogy kettőre mennem kellett dolgozni, úgyhogy nem volt időnk nézelődni, mászkálni, de a buszról sikerült pár képet csinálni. Igazi angol vidék, nagyon szép utakon megy a busz Plymouthba két és fél órán keresztül, érdemes rajta végigmenni már csak a táj szépsége miatt is. Van minden: a reggeli odafelé úton ködös rétek, visszafelé domboldalak ragyogó napsütésben. Némelyik kép szélét le kellett vágnom, mert a busz mozgása miatt elmosódott volt, de alapjában véve egész jók lettek. Szeretem a telefonom. :)




Itt az ősz, most már megmásíthatatlanul. Ami egy részről nagyon szép. Szeretem az esőt és hát az itt van bőven, de engem egyáltalán nem zavar, sőt. Amikor meg süt a nap, akkor ragyognak a színek. Otthon nem igazán volt már ősz, az utóbbi években csak nyár volt október közepéig, két héttel később meg télikabát kellett. Tavasszal fordítva, télikabátból két hét alatt strandpapucsba áprilisban. Itt még megvan mind a négy klasszikus évszak, amilyennek az iskolában tanultuk. A szeptember-október nagyon szép, színes, aztán majd novemberben jön a ködösebb, hidegebb része, de addig élvezzük a napsütést és én az esőt.


Másrészről meg az összes pók úgy gondolja, hogy jobb bent a lakásban, mert ott melegebb van, mint odakint. Amiben tökéletesen igazuk van, csak az a baj, hogy ez a mi lakásunk és nem igazán rajongunk a gondolatért, hogy pókokkal osszuk meg. Semmi bajom velük, de amíg otthon a kaszáspók egész barátságos látvány volt, addig az itteni házipók, ami találóan az óriás házipók névre hallgat, a frászt hozza rám minden alkalommal. A kaszáspók ehhez képest egy cuki kis házikedvenc a vékony, cérnaszál lábaival. Ez a pók fekete, vastag és húsos, mint a keresztespók, azzal a különbséggel, hogy tíz centisre megnő a rohadék. Képzeljen el mindenki egy ilyen tarantella méretű szörnyeteget, amint szembenéz a fürdőben, amikor éjjel, félálomban kibotorkálsz... Ja, és a Guiness rekordok könyve szerint a világ leggyorsabb pókja. Imádom, komolyan. Még jó, hogy nem mérgező...


Nem, az alsó kép nem a rekord méretet mutatja, amit kb. 1955-ben láttak valahol. Nem, az egy teljesen átlagos, "bármikor összefutok vele a lakásban"-méret. Az órás képen látszik, amit a melóban csináltam, hogy bőven nagyobb, mint két szám közötti távolság az óra számlapján, ami - megmértem - hat centi. Szóval fúj.


Pár napja levelet kaptam a fiam iskolájából, hogy menjek be Ricsivel együtt, mert kineveztek mellé egy tutort, oktatót, aki külön foglalkozik vele. Nem tanulnak, hanem kéthetente találkoznak, hogy megbeszéljék az eredményeket, tanulási stratégiákat, mit kell egy kicsit jobban "megtolni" a tananyagból és hogyan. Azt gondoltam, hogy azért, mert hát ugye nehezebben megy a tanulás és az iskolai munka, mert enyhén szólva is döcögős az angol és akárhogy is nézzük, idén már GCSE, vagyis az itteni érettségi vizsgák lesznek év végén. Aztán kiderült, hogy nem. Hét tantárgyból tesznek vizsgát, és kiválogatták azokat a gyerekeket az iskolában, akikről úgy látják, hogy megvan bennük a potenciál, hogy mind a hétből jó jegyet szerezzenek és a fiam belekerült ebbe a csoportba. Én meg ültem a tanárral szemben tátott szájjal, hogy öööö... mi van? Nem erre számítottam. :)) Hirtelen azt se tudtam, hogy mit mondjak, mit kérdezzek, de aztán lassan elindultak a kerekek a fejemben és végre képes voltam értelmes mondatokat alkotni. Leginkább az angol és spanyol vizsga miatt aggódok, mindkettő a nyelv miatt húzós. Angolból csináltak tesztvizsgát és nehéznek találtam. Nem magát a feladatot, csak Ricsinek még bonyolult. Például szövegértés, vagy legalábbis ahhoz tudnám hasonlítani, egy oldalas olvasmány, belőle kiemelve tíz szó a végén, hogy magyarázza el a saját szavaival, hogy mit jelent. Különleges, bonyolult szavak, amik közül volt olyan, amit még nekem is meg kellett néznem a szótárban, nemhogy a fiamnak, akinek még a normál, átlagos szavakkal is problémája van. Olyan szavak, amik nem tartoznak a rendes szókincsbe, mint a magyarban az idegen szavak. Mintha azt mondanám, hogy magyarázza meg, mit jelent a "lojális", "introvertált" vagy a "delikvens". Szóval nem egyszerű. A spanyol meg szimplán csak azért, mert évekkel le van maradva a többiek mögött, hiszen soha nem tanult spanyolul és sokmindent megért, sokmindent megjegyez, de az alapvető nyelvtani dolgok hiányoznak, amiket a legelején tanul az ember. Elég nehéz úgy nyelvet tanulni, hogy az ember a középhaladó szinten kapcsolódik be, és amíg az "én-te-menni-kenyér-bolt" jellegű mondat hatalmas teljesítmény valakitől, aki pár hónappal ezelőttig életében nem hallott még spanyol szót, azért valljuk be, egy érettségihez nem elég. De a tanár megnyugtatott, hogy kiderítik, hogyan tudna magyar nyelvből vizsgázni és akkor ezzel átugorható lenne a spanyol, mert a két kötelező nyelv meglenne, hiszen neki az angol is idegen nyelv, a magyar meg az ittenieknek számít idegen nyelvnek. Igaz, hogy nem csak arról szól a dolog, hogy beszéljen magyarul, hanem Magyarországot is ismernie kell, történelem, földrajz és állampolgári ismeretek terén is. Hát majd meglátjuk, hogy mi lesz belőle.

Két új lakónk is lett az utóbbi hetekben. Egyik ismerősünk adta oda a saját cseresznye rákocskáit az akváriumából, mert a halak előszeretettel fogyasztották őket és mire észbe kaptak, már csak kettő maradt belőlük. Most mindkettő lálunk "lakik". Picik még, talán ezért is támadták meg őket a halak, de a három hét alatt, amióta itt vannak, az egyik már levedlett szerintem - legalábbis ott volt az akvárium alján egy üres vázhoz hasonló valami, ami aztán másnapra eltűnt - szóval nőnek. Állítólag nem lesznek nagyon nagyok, de majd ezt is meglátjuk.